Dharma-onderwijs

Oorzaak en gevolg

Woensdag 23 juni 2021

In het boeddhisme neemt ‘de wet van oorzaak en gevolg’ een belangrijke plek in. Het zegt dat alles met elkaar samenhangt. Het één brengt het ander voort. Het ene is de oorzaak voor het andere als gevolg. En dit kunnen we natuurlijk heel duidelijk in de wereld om ons heen zien. Bijvoorbeeld, er zijn planten die hun zaden laten vallen - plant oorzaak, zaad gevolg - en het zaad wordt weer de oorzaak voor een nieuwe plant, het jaar daarna. Wijzelf zijn het gevolg van het samenkomen van onze ouders en ieder van hen weer het gevolg van het samenkomen van hun ouders, enzovoort.

Alles is verbonden in een netwerk van oorzaken die gevolgen voortbrengen, die weer oorzaken worden voortbrengen voor volgende gevolgen. Hetzelfde geldt voor onze interne wereld: iemand zegt wat, misschien wat zorgelijk of naars naar ons, en wij ervaren het gevolg daarvan in dat we of gespannen raken, of triest, of we blijven erover nadenken, worden misschien een beetje kwaad.

Web

En dat kan weer een oorzaak zijn om iets terug te zeggen of te handelen, misschien op een later tijdstip. Het wordt ook wel de wet van Karma genoemd, vaak afgebeeld als een wiel dat maar blijft ronddraaien. Want zo gaat het vaak met oorzaak en gevolg, het gaat maar door.

Ieder van ons heeft de vrijheid om een positieve oorzaak in te brengen in dit geheel. Wat ik daarmee bedoel is, iemand zegt inderdaad iets naars over ons en we voelen het gevolg in ons resoneren in de vorm van gedachten en emoties. Dan hóef je daar niet op te reageren, op te handelen. Je kan de resonantie laten zijn voor wat hij is en besluiten om iets heel nieuws in te brengen, een positieve oorzaak. Een vriendelijk woord, een vriendelijke gedachte, misschien simpelweg een ontspanning van lichaam en geest.

Zoals het dan gaat met de wet van oorzaak en gevolg, jouw positieve oorzaak heeft ook weer gevolgen. Dus we zijn aan de ene kant deel van de wet van oorzaak en gevolg en tegelijkertijd is er een vrijheid ervan. Als we de resonantie van iets naars laten zijn voor wat het is, en we brengen een nieuwe oorzaak in, een positieve, van waaruit komt dat dan, in onszelf? Waar halen we die kracht vandaan? Als we iets laten gaan, wat blijft dan over van waaruit we kunnen handelen op een positieve manier? Het is goed om dit een beetje te contempleren want het is die plek van vrijheid, die plek van stilte, waarin alle kracht zit om iets anders in de wereld neer te zetten dan wat in de stroom van oorzaak en gevolg zit.

Het vraagt een beetje geduld en moed want zoals iedereen weet, soms is die resonantie van iets wat onplezierig is heel sterk en voelen we ons bijna gedwongen om te reageren in eenzelfde manier of vanuit die spanning.  Het vraagt kracht om het te laten zijn, het los te laten en iets nieuws in te brengen, iets positiefs. Dus we oefenen hierin. Het zitten zelf is al een oefening in het laten zijn en loslaten,  terug te komen naar die vrijheid en stilte.

Laats zij iemand dat haar intentie was om waar mogelijk altijd een positieve oorzaak te zijn. Wat een mooie intentie! Het maakt de wereld een klein beetje beter.

*      *      *      *      *

"Je kan de resonantie laten zijn voor wat hij is en besluiten om iets heel nieuws in te brengen, een positieve oorzaak. Een vriendelijk woord, een vriendelijke gedachte, misschien simpelweg een ontspanning van lichaam en geest."

werd in 1990 in het Zenklooster Throssel Hole Buddhist Abbey in Noord-Engeland tot boeddhistische monnik gewijd en ontving vijf jaar later de Dharmatransmissie van zijn meester, eerw. meester Daishin Morgan, abt van het klooster. In 1998 werd hij een Dharmaleraar van de Orde en in oktober 2017 tot Zenmeester benoemd. Sinds begin januari 2005 woont en werkt hij in De Dharmatoevlucht