Dharma-onderwijs

De levende werkelijkheid

Zondag 17 mei 2020

Laten we in stilte zitten en laten we de geest ontspannen.

We leven vaak in een wereld gemaakt door onze gedachten. En hoe meer we in die wereld zitten, hoe meer we verwijderd zijn van de werkelijkheid. Wat is de werkelijkheid? [geluid van de bel] Ik kan het een woord geven, de bel, maar is de ervaring van het woord ‘de bel’ gelijk aan [geluid van de bel]? Is de wereld die we denken, die we overdenken, is de ander die we overdenken, onszelf die we overdenken, gelijk aan de directe ervaring? Is de directe ervaring, de werkelijkheid, niet veel levendiger, niet veel grootser?

Hoeveel tijd per dag verbrengen we in de wereld die we denken? Ondertussen dient de werkelijkheid zich steeds weer aan in al zijn glorie. En daarmee bedoel ik niet dat het altijd ‘mooi’ of ‘prettig’ is, die werkelijkheid. Maar is dat op zichzelf al niet een woord dat ons vastzet en weghaalt bij de levende werkelijkheid van dit moment? Het zitten nu in meditatie, is die levende werkelijkheid direct ervaren. En alles is al aanwezig in je, alle zintuigen werken. Er zijn de geluiden, de geuren, de vormen die je ziet. Ze brengen je de werkelijkheid zoals die is in zijn compleetheid. Niets ontbreekt. [geluid van de bel] Is er iets wat ontbreekt in dit geluid? Is er iets dat ontbreekt in het ervaren van jezelf? En wat is ‘jezelf’? We kunnen onszelf overdenken maar staat dat gelijk aan de levende werkelijkheid van wat we zijn?

Dus laat je gedachten nu eens even gaan. Laat het overdenken eens even gaan. Je hoeft niet te zoeken naar de levendige werkelijkheid want het is hier, het is nu! Jij bent zelf niet een verhaal. Jij bent de levende werkelijkheid van dit moment, nu zittend kijkend naar de muur. En zie dat de levende werkelijkheid nooit werkelijk te vangen is met een woord, een verhaal. Wat jij ten diepste bent, al noem je het ik, is niet te vangen met een woord of een verhaal. Hoeveel je ook over jezelf vertelt, het is altijd een stap verwijderd van de levende werkelijkheid wat je waarlijk bent. Zijn wij fundamenteel anders dan [geluid van de bel]?

* * * * *

"Wat jij ten diepste bent, al noem je het ik, is niet te vangen met een woord of een verhaal. Hoeveel je ook over jezelf vertelt, het is altijd een stap verwijderd van de levende werkelijkheid wat je waarlijk bent."

werd in 1990 in het Zenklooster Throssel Hole Buddhist Abbey in Noord-Engeland tot boeddhistische monnik gewijd en ontving vijf jaar later de Dharmatransmissie van zijn meester, eerw. meester Daishin Morgan, abt van het klooster. In 1998 werd hij een Dharmaleraar van de Orde en in oktober 2017 tot Zenmeester benoemd. Sinds begin januari 2005 woont en werkt hij in De Dharmatoevlucht