Dit moment van tijd/zijn
Terugkomen naar eenvoudigweg zijn. Het klinkt zo simpel en het is simpel, het is eenvoudig. Zelfs wanneer we denken dat het moeilijk is, is het nog eenvoudig. Want ons zitten is zijn met wat is, dus zelfs zijn met het idee dat het moeilijk is, saai, vervelend. Het is zijn met wat er nu is, in dit moment. Zenmeester Dōgen noemt het Uji, tijd/zijn. In het boeddhisme worden soms twee woorden samen genomen; in het Chinees en in het Japans is dat wat eenvoudiger dan in het Nederlands. Zo wordt over hart/geest (shin) gesproken, hart/geest als een eenheid, en in Zen over zijn en tijd als een eenheid.
Want dit moment van tijd is ook dit moment van zijn. En onze beoefening is zijn met wat is, dit moment zijn. En het maakt niet uit wat het moment brengt: vreugde, verdriet, weerstand, verlangen, irritatie of ongeduld. Dit moment van tijd is dit moment van zijn, van ons leven. In weerstand gaan tegen wat zich voordoet in dit moment en als dit moment van tijd is eigenlijk weerstand hebben tegen dit moment van mijn leven, tegen dit moment van mijn zijn. Laat dat diep inzinken: is dit wat je werkelijk wilt? Of kunnen we uit liefde en acceptatie dit moment van ons leven, dit moment van ons zijn, omarmen? Is dat niet de betere keuze voor onszelf en de wereld?
Veel goeds zal voortkomen uit het liefdevol zijn met dit moment van tijd, dus met dit moment van mijn leven. Het kan een transformatie teweeg brengen in onszelf, in ons hart/geest. Dit moment van zijn, dit moment in tijd, is de Boeddhanatuur. Dōgen zegt iets heel verrassends in de Shōbōgenzō: “de vergankelijkheid zelf is de Boeddhanatuur”. Dit moment in tijd manifesteert zich steeds weer verschillend: nu als ongeduld, of als stilte, nu als drukte in het huis, nu als verlangen. Maar dit moment van tijd is dit moment van mijn leven, mijn zijn. En mijn zijn zelf is de Boeddhanatuur. Dit moment van zijn is alles. Dus hoe je ook voelt, er is geen pad te gaan om uiteindelijk de Boeddhanatuur in jezelf te vinden. Hoe je ook voelt, het is dit moment van zijn, het is de Boeddhanatuur. Dit te realiseren betekent Boeddha die de Boeddha herkent.
* * * * *
"Dit moment van tijd is dit moment van zijn, van ons leven. In weerstand gaan tegen wat zich voordoet in dit moment en als dit moment van tijd is eigenlijk weerstand hebben tegen dit moment van mijn leven, tegen dit moment van mijn zijn."