Bodadaruma Daioshõ
Andere benamingen:
Sanskrit = Bodhidharma; een wijze uit India, Chinees. = Pútídámó 菩提達磨, Dámó, Damo, Tamo, Japans = Daruma 達磨, Bodaidaruma 菩提達磨, Daruma Daishi 達磨大師, Koreaans. = Dalma, Talma 달마, Tibetaans = Bodhidharmottāra or Dharmottāra, Tamil Nadu (southern India), போதிதர்மன்
Bodhidharma is de achtentwintigste patriarch en leefde in de vijfde of zesde eeuw. Details over Bodhidharma's biografie zijn onduidelijk omdat belangrijke bronnen van informatie over zijn leven inconsistent zijn met betrekking tot zijn afkomst, de chronologie van zijn reis naar China, zijn dood en andere details.
Er wordt gezegd dat Bodhidharma werd geboren in een hogere kaste familie (ofwel een brahmaan of een Kshatrya) in India. Hij verliet echter zijn hoge sociale status om een leven van verzaking na te streven en werd een volgeling van het Mahayana-boeddhisme onder de zevenentwintigste Patriarch Hannyatara (Prajñātāra). Bodhidharma’s oorspronkelijke naam zou Bodhitāra zijn geweest, maar deze werd door zijn meester veranderd.
Met Hannyatara's toestemming om de Dharma aan anderen door te geven, verliet Bodhidharma India om het boeddhisme in China nieuw leven in te blazen. Hij ging naar China op uitnodiging van de keizer Wu Ti van de Liang dynastie. Onderstaande dialoog tussen de keizer en Bodhidharma is typerend voor zijn leringen die gericht waren op de direct ervaring van de Boeddhanatuur.
Wu Ti vertelde Bodhidharma over de goede werken welke hij had verricht, en vroeg: “Welke verdiensten (in een volgend leven) leveren dit op?"
Bodhidharma: “Geen verdienste"
Wu Ti: “Wat is dan de heilige waarheid van het boeddhisme?
Bodhidharma "Grote leegte, niets heiligs aan"
Wu Ti: “Wie staat er dan voor me?
Bodhidharma: "Geen idee"
Met het antwoord “helemaal geen verdienste." wou Bodhidharma aangeven dat de keizer deze daden deed voor zijn eigen voordeel en niet voor het welzijn van anderen, hij handelde uit egoïsme en daarom helemaal geen verdienste verdiende. Met het antwoord "Grote leegte, niets heiligs aan" verwijst hij naar de Mahayana-leer van leegte (shunyata).
Na deze korte ontmoeting werd Bodhidharma van het hof verdreven en reisde verder naar het noorden, de Yangtze-rivier overstekend. Hij stopte bij de Shaolin-tempel op de berg Song, maar werd de toegang geweigerd en er wordt gezegd dat hij vervolgens negen jaar lang buiten het klooster tegenover de muren (of in een nabijgelegen grot) heeft gezeten. De monniken waren zo onder de indruk van zijn toewijding aan zijn zazen dat hij uiteindelijk toegang kreeg.
Bodhidharma heeft een belangrijke rol gespeeld in het Zenboeddhisme en hij wordt traditioneel gezien als de introducé van de dhyana-praktijk in China. Toen hij van India naar China kwam bracht hij een aantal soetra's met zich mee. Eén daarvan is de Laṅkāvatāra soetra die geschreven is rond 350-400 en vertaald door o.a Hannyatara (Prajnatara) en Gunabhadra.
Vaak wordt Bodhidharma gezien als de grondlegger van het Zenboeddhisme in China. Het verslag van de meesters en studenten van de Laṅka stelt echter dat Bodhidharma niet de eerste voorouder van Zen is, maar in plaats daarvan de tweede. Deze tekst beweert in plaats daarvan dat Guṇabhadra , de vertaler van de Laṅkāvatāra Sūtra , de eerste voorouder in de lijn is. Het stelt verder dat Bodhidharma zijn leerling was.
Bodhidharma's leringen en beoefening waren gericht op meditatie en de Laṅkāvatāra Sūtra. Er zijn vroege teksten die Bodhidharma expliciet associëren met de Laṅkāvatāra Sūtra . Daoxuan, bijvoorbeeld, in een recente recensie van zijn biografie van Bodhidharma's opvolger Huike , heeft de sūtra als een fundamenteel en belangrijk element van de leringen doorgegeven door Bodhidharma: ” In het begin nam Dhyana-meester Bodhidharma de vierrollen Laṅkā Sūtra , overhandigde het aan Huike en zei: "Als ik het land China onderzoek, is het duidelijk dat er alleen deze soetra is. Als je erop vertrouwt om te oefenen, zal je in staat zijn om de wereld over te steken." In andere vroege teksten wordt de school die later bekend zou worden als het Chan-boeddhisme soms de "Laṅkāvatāra-school" (楞伽宗Léngqié zōng ) genoemd.
Bodhidharma gaf het symbolische kleed en de kom van dharma-opeenvolging door aan Taisõ Eka Daioshõ (Dazu Huike).
De oorzaak en leeftijd van zijn dood zijn onduidelijk. Eén verhaal vertelt hoe twee leraren, jaloers op zijn bekendheid, hem verschillende keren probeerden te vergiftigen. Na hun zesde poging besloot hij dat het tijd voor hem was om naar Paranirvana over te gaan, nadat hij zijn leer met succes in China had verspreid.
Op deze webstaan staan de onderstaande artikelen en lezingen over Bodhidharma:
Titel: | Thema | Datum: |
---|---|---|
Wat is Zenboeddhisme? | Geschiedenis | |
De opkomst en ontwikkeling van het Zenboeddhisme (deel 1) | Geschiedenis - Vertaling van artikel van Alan Watts | 21-10-2017 (1963) |
De opkomst en ontwikkeling van het Zenboeddhisme (deel 2) | Geschiedenis - Vertaling van artikel van Alan Watts | 21-10-2017 (1963) |
Zen en Yogācāra-boeddhisme | Uitleg | |
Je eigen aard zien | Bloedstroom toespraak | 03-07-2022 |
De geest is de Boeddha | Bloedstroom toespraak | 19-06-2022 |
De geest is de Boeddha | Bloedstroom toespraak | 28-04-2020 |
Ontstaan van het zenboeddhisme | Laṅkāvatāra soetra | |
Vergankelijk is nirvana | Bodhidharma - Dōgen | 17-07-2022 |
Kijken naar je oorspronkelijke gezicht | Bodhidharma - Dōgen | 29-04-2020 |
De lichtheid van het Zijn | Bodhidharma - Dōgen | 12-08-2016 |
Dōgen over de 37 voorwaarden die leiden naar verlichting (deel 2) | Bodhidharma - Dōgen | 30-05-2013 |
Je eigen geest zien | Bodhidharma en zijn discipel Eka | 22-01-2023 |
Vrijheid en keuzes | Contact met Chinese keizer | 08-05-2022 |
De vlucht van de garoeda | De geest is de Boeddha | 17-12-2023 |
Zijn-tijd: zijn is tijd en tijd is zijn | Je Ware Aard is gewaarzijn. | 31-07-2022 |
Deze geest is de Boeddha | Deze geest is de Boeddha | 28-04-2020 |
Over ‘ik’, Boeddhanatuur, en wat de oude Zenmeesters hierover zeggen | Onze eigen geest | 25-02-2014 |
Ruimte en tijd bewegen door jou | De zes dieven | 07-08-2022 |
Aanwijzingen bij het mediteren | Ceremonie - Dogen | |
Als bergen bergen zijn en rivieren rivieren | Artikel van Eerw. meester Daizui MacPhillamay | 30-05-2012 |
Eindeloos oefenen | Hoofdstuk uit Boeddha herkent Boeddha (Eerw. meester Daishin Morgan) |
Werken toegeschreven aan Bodhidharma:
- Twee ingangen en vier praktijken
- De Bloedstroom-preek 《血脈論》
- Dharma-leer om de geest tot rust te brengen《安心法門》
- Verhandeling over het realiseren van de natuur 《悟性論》
- Bodhidharma-verhandeling《達摩論》
- Twee soorten toegang 《二種入》
Bronnen:
Wikipedia
New world encyclopdia