Dharma-onderwijs

Loslaten

De boeddhistische training staat vol met eenvoudige en directe leringen zoals: "doe goed" of "wees opmerkzaam" of "laat dingen los". Al deze leringen zijn heel eenvoudig en ongecompliceerd, en toch vindt iedereen het ongelooflijk moeilijk om deze leringen te volgen. Neem bijvoorbeeld, laat los. De boeddhistische leer is heel eenvoudig, als we lijden, hoeven we alleen maar te kijken en te zien wat we vastgrijpen en dan los te laten. Maar als we ons lijden onder ogen zien, kan het onmogelijk lijken om het brandende verlangen los te laten om ons leven alleen te laten gaan zoals we willen.

Volgens de Boeddha ligt begoocheling ten grondslag aan al onze moeilijkheden om dingen los te laten. Alle verlangens zijn gebaseerd op een verkeerde overtuiging dat we dit of dat nodig hebben om gelukkig te zijn, of dat als dit of dat gebeurt, we zullen lijden. Ware wijsheid is datgene wat onze schijnbaar substantiële verlangens, wensen en angsten doorziet. Ware wijsheid zal ons van lijden bevrijden, maar alleen het verlangen naar wijsheid verschaft ons geen wijsheid.

Net zoals wijs willen zijn ons niet wijs maakt; bevrijdt het willen loslaten van een bepaald verlangen, ons op zichzelf niet van het nog steeds vatten van dat verlangen. We moeten onderzoeken wat er aan de hand is als we lijden, zodat we duidelijk kunnen zien wat we moeten loslaten. En dan moeten we accepteren dat het enige tijd kan duren, zelfs heel lang, om de bereidheid te verwerven om een ​​sterk vastgehouden verlangen los te laten.

De boeddhistische beoefening kan worden gezien als dingen loslaten, maar hoe en wanneer ze gaan, is niet aan ons. Dit is als meditatie, we proberen onze gedachten los te laten, maar het is niet aan ons wanneer onze geest stil en vredig is of wanneer onze geest bezig en geagiteerd is. Het boeddhisme leert dat er altijd stilte en vrede is en als we de drukte en opwinding in onze geest niet voeden door te reageren met het vastgrijpen of wegduwen van onze gedachten en gevoelens, zal de geest uiteindelijk het lawaai loslaten en de stilte en vrede die altijd al in ons was tonen. De geest van meditatie in ons dagelijks leven brengen, is het voortdurend loslaten van onze behoefte om te controleren wat er in ons leven gebeurt en onze voortdurende terugkeer naar vrede en het accepteren van wat zich in ons leven ontvouwt.

De grote christelijke heilige, Johannes van het Kruis zei hierover het volgende;

‘“Om in al tevredenheid te bereiken (To reach satisfaction in all)
verlang zijn bezit in niets. (desire its possession in nothing)
Om tot de kennis van alles te komen (To come to the knowledge of all)
verlang naar de kennis van niets. (desire the knowledge of nothing.)
Om alles te gaan bezitten (To come to possess all)
verlang naar het bezit van niets. (desire the possession of nothing.)
Om alles te zijn (To arrive at being all)
verlang om niets te zijn. (desire to be nothing.)
Als je ergens naartoe draait (When you turn toward something)
houdt je op jezelf op het alles te werpen. (you cease to cast yourself upon the all.)
Om van alles naar alles te gaan (For to go from the all to the all)
moet je jezelf in alles achterlaten.(you must leave yourself in all.)
En wanneer je in het bezit komt van alles (And when you come to the possession of the all)
moet je het bezitten zonder iets te willen.”(you must possess it without wanting anything.)

Johannes aan het Kruis

"‘De boeddhistische beoefening kan worden gezien als dingen loslaten, maar hoe en wanneer ze gaan, is niet aan ons."

is sinds 1997 prior van Berkeley Buddhist Priory. Hij werd in 1979 tot boeddhistische monnik gewijd door eerw. meester Jiyu-Kennett en ontving in 1982 van haar Dharmatransmissie.