Dharma-onderwijs

De Heilige, Hele en Ene Geest

Zondag 19 mei 2024

Welkom bij deze zondagochtendmeditatie, de ochtend waarop Pinksteren gevierd wordt. Het christelijke feest waarin herdacht wordt dat vijftig dagen na Jezus’ kruisdood de Heilige Geest neerdaalde over zijn discipelen. En Johannes schrijft daarover iets heel interessants. Hij zegt dat bij het neerdalen van de Heilige Geest de discipelen alles weer konden herinneren van wat Jezus gezegd en onderwezen had. En het werd voor hun ineens allemaal duidelijk, ze begrepen het.

Het is heel interessant om het zo te verwoorden want het doet enigszins denken aan de verlichtingservaring in het boeddhisme. We kunnen jarenlang oefenen, de soetra’s en teksten lezen, ons toewijden aan het volgen van het pad. En dan is er op een dag opeens die diepe realisatie, de diepe ervaring van waar in al die teksten naar verwezen wordt. In al die jaren werd een vinger gewezen naar de maan en in de verlichtingservaring zien we direct de maan. De maan die symbool staat voor de geest van verlichting, de geest van Nirvana, de Ene Geest. Dus de Ongedeelde Geest, de Hele Geest. En daar komt het woord heilig vandaan, van het woord ‘heel’.

GoldenBuddha

Dus ook wij maken hopelijk in ons leven dat moment mee dat, zoals het in christelijke termen wordt uitgedrukt, de Hele geest, de Heilige Geest neerdaalt en we beseffen dat onze dagelijkse geest, wanneer die vrij is gemaakt van alle negatieve karma, van het opdelen van de wereld in goed en kwaad, ik en jij, waar of niet waar, wanneer die geest daarvan is vrij gemaakt, schittert die zoals de volle maan. En zien we de maan weerspiegeld in een klein druppeltje water, in de zee, in de rivier. Opeens zien we de maan overal weerspiegeld in alle dingen. De Ware Geest zien we weerspiegeld in alle dingen. En dan valt, zoals de Soetra van Grote Wijsheid zegt, alle angst weg en daarmee wordt een grote vrijheid herwonnen. Dus niet verwonderlijk dat de discipelen na deze ervaring de wereld ingingen om het verhaal van hun meester te verkondigen.

We kunnen de verlichtingservaring niet afdwingen. De discipelen van Jezus konden het niet afdwingen. Jezus had het ze vaak toegezegd, dat het zou gebeuren wanneer ze trouw bleven aan zijn leer. Dus onze beoefening is een van vertrouwen, elk moment weer. Nu we zitten: te verzachten, te ontspannen, vriendelijk te worden, alles los te laten zodat er inderdaad ruimte is voor de Ene Geest zich te tonen. We zitten steeds weer volledig als oog en oor, zoals ik vorige week zondag al heb gezegd. Wakker, onafgeleid door wat komt en gaat. En dan, op een dag, overvalt het je. De Geest, de Ene Geest, jouw geest herkent zichzelf in zijn leegheid en in zijn volheid.

 

*     *     *     *     *

 

"We kunnen jarenlang oefenen, de soetra’s en teksten lezen, ons toewijden aan het volgen van het pad. En dan is er op een dag opeens die diepe realisatie, de diepe ervaring van waar in al die teksten naar verwezen wordt. In al die jaren werd een vinger gewezen naar de maan en in de verlichtingservaring zien we direct de maan. De maan die symbool staat voor de geest van verlichting, de geest van Nirvana, de Ene Geest."

werd in 1990 in het Zenklooster Throssel Hole Buddhist Abbey in Noord-Engeland tot boeddhistische monnik gewijd en ontving vijf jaar later de Dharmatransmissie van zijn meester, eerw. meester Daishin Morgan, abt van het klooster. In 1998 werd hij een Dharmaleraar van de Orde en in oktober 2017 tot Zenmeester benoemd. Sinds begin januari 2005 woont en werkt hij in De Dharmatoevlucht