Dharma-onderwijs

Livestream opname

MP3 versie

Terug naar lezingen en artikelen

Voorbij het denken en niet-denken

Donderdag 30 april 2020

De meditatie die we beoefenen heeft vorm gekregen in de dertiende eeuw door Zenmeester Dōgen die een aantal aanwijzingen heeft geschreven van hoe te mediteren in Zen. Hij schrijft in zijn aanwijzingen:

“Begrijp goed dat de Weg op natuurlijke wijze verschijnt en je geest zal vrij zijn twijfel en wankelmoedigheid.” En in diezelfde tekst schrijft hij ook: “De uiteindelijke werkelijkheid waar je niet met trucks met de geest kan komen verschijnt vanzelf.“

Het verschijnt vanzelf!

Dus we zitten niet met het doel om iets te bereiken, om iets te verkrijgen, om iets te creëren. Zelfs niet om stilte en rust te creëren. En dat is nogal wat want onze geest is meestal bezig met het creëren van dingen, al was het maar een gedachte, beelden, verwachtingen. Beelden over onszelf, over ons leven, over de ander, over situaties, altijd maar beter en beter. Maar Zenmeester Dōgen zegt: “De uiteindelijke werkelijkheid verschijnt vanzelf!”. Hij zou ook kunnen zeggen: “Nirvana verschijnt vanzelf. “ want voor Zenmeester Dōgen is dit moment zoals het is, Nirvana zelf.

Zo kijken we er misschien niet tegenaan. Misschien hebben we angst of verdriet of de stress om een relatie, ons werk, de crisis waar we als maatschappij in zitten. Dus Zenmeester Dōgen zegt: “Zit en laat de geest rusten in dat wat voorbij het denken en niet denken ligt. Dit is het essentiële punt van Zazen.” Dat is de Japanse term voor deze meditatie. Laat de geest rusten in dat wat voorbij het denken en niet denken ligt.

We zitten niet om over van alles en nog wat te denken, noch zitten we om het denken te stoppen. We zitten met een open hart/geest waarin er soms denken is en soms stilte. Het wisselt af; het één komt en gaat, het andere verschijnt. We laten eenvoudigweg de geest rusten in het absolute vertrouwen dat de werkelijkheid vanzelf verschijnt. Dus hij roept ons op om te zitten met geduld en vertrouwen, nog zoiets waar onze denkende geest vaak moeite mee heeft. “Waarom nu niet?” Maar het is juist dat type denken dat de stress veroorzaakt: “Waarom nu niet?” Terwijl, als we de geest laten rusten in voorbij dat denken, of voorbij het proberen dat niet denken, dan blijkt waar we naar zoeken zich al gauw te manifesteren. Soms in kleine beetjes, want ons denken komt toch steeds weer tussen beiden. Dus zit met geduld en vertrouwen. We laten eenvoudigweg de geest rusten in het absolute vertrouwen dat de werkelijkheid vanzelf verschijnt. .

* * * * *

"We laten eenvoudigweg de geest rusten in het absolute vertrouwen dat de werkelijkheid vanzelf verschijnt."

werd in 1990 in het Zenklooster Throssel Hole Buddhist Abbey in Noord-Engeland tot boeddhistische monnik gewijd en ontving vijf jaar later de Dharmatransmissie van zijn meester, eerw. meester Daishin Morgan, abt van het klooster. In 1998 werd hij een Dharmaleraar van de Orde en in oktober 2017 tot Zenmeester benoemd. Sinds begin januari 2005 woont en werkt hij in De Dharmatoevlucht