Dharma-onderwijs

Voortdurend baren

Zondag 7 mei 2023

Welkom bij deze zondagochtendmeditatie die volgt op een ceremonie die we zojuist hier in de tempel gehad hebben, waarbij we de geboorte van de Boeddha gevierd hebben.

Ik wil mijn korte inleiding beginnen met een uitspraak, niet van een boeddhistische leraar maar van een christelijke mysticus, Meister (meester) Eckhart uit de dertiende eeuw. Hij schrijft in een van zijn preken:

“God baart zijn zoon voortdurend in de ziel van de mens.”

Een bijzondere uitspraak, heel diep en misschien klinkt hij mystiek. Het bijzondere in die zin is het woord voortdurend, God baart zijn zoon voortdurend in de ziel van de mens. We zouden dit boeddhistisch kunnen verwoorden met: de Waarheid of de Werkelijkheid baart de Boeddha voortdurend in het meest innerlijke van de mens. Voortdurend wordt de Boeddha gebaart in het meest innerlijke van ons.

Wesak tekening

En zoals het gaat, de baby moet gewassen worden, moet verzorgd en gekoesterd worden, tot volwassenheid gebracht worden zodat het uiteindelijk kan functioneren in de wereld. De wereld in kan gaan en daar kan spreken en handelen. Als de Boeddha voortdurend geboren wordt in ons meest innerlijke, moet Hij ook voortdurend gebaad worden met het water dat symbool staat voor mededogen. Moet de Boeddha voortdurend gekoesterd worden, tot volwassenheid gebracht worden en moet de Boeddha voortdurend de wereld in stappen om daar te spreken en te handelen.

Dit betekent dat het hele pad van begin tot eind gelijktijdig en voortdurend aanwezig is in je meest allerinnerlijkst. En dat is een bijzonder en hoopvol iets want dat betekent dat elk moment een nieuw moment is waarin het pad begint. De Zenmeester Shunryu Suzuki gaf het mooi weer in zijn woorden: “Zen mind, beginners mind.” Elk moment kunnen we opnieuw beginnen en elk moment kunnen we de Boeddha in onszelf koesteren, tot volwassenheid brengen en elk moment kunnen we de Boeddha tot uitdrukking brengen. Soms is het het ene en soms is het het andere. Dus het pad is niet een lineair pad in tijd, maar is in zijn totaliteit gelijktijdig en voortdurend aanwezig.

Contempleer dit woord ‘voortdurend’. Meister Eckhart heeft het mooi verwoord en naar het allerdiepste gewezen. Ik noemde dit in het begin ‘mystiek’, maar niets is hier verduisterd. Keer de blik naar binnen en je zal het zien en weten.

 

*     *     *     *     *

"Elk moment kunnen we opnieuw beginnen en elk moment kunnen we de Boeddha in onszelf koesteren, tot volwassenheid brengen en elk moment kunnen we de Boeddha tot uitdrukking brengen. Soms is het het ene en soms is het het andere. Dus het pad is niet een lineair pad in tijd, maar is in zijn totaliteit gelijktijdig en voortdurend aanwezig."

werd in 1990 in het Zenklooster Throssel Hole Buddhist Abbey in Noord-Engeland tot boeddhistische monnik gewijd en ontving vijf jaar later de Dharmatransmissie van zijn meester, eerw. meester Daishin Morgan, abt van het klooster. In 1998 werd hij een Dharmaleraar van de Orde en in oktober 2017 tot Zenmeester benoemd. Sinds begin januari 2005 woont en werkt hij in De Dharmatoevlucht